Snelle update

27 oktober 2016 - Moyobamba, Peru

Hé!

Even snel wat van me laten horen.

Na een groot afscheid op San Andres hebben we meer dan 20 uur in de goedkoopste bus gezeten naar Máncora. De reis op zich was alweer een hele ervaring. De tickets waren nog geen 20 euro en dat het zo goedkoop was merkte je goed.  Máncora is een stadje aan het strand in het noorden van Peru. Het was de bedoeling dat we hier maar een paar dagen zouden verblijven en dat we daarna de grens over zouden gaan naar Ecuador. We blijven langer in Peru dan ons toeristenvisum geldig is en door middel van border hopping konden we het visum verversen.

Maar, na een aantal feestdagen in Máncora kwamen we er achter dat we dit ook kunnen oplossen door aan het eind van onze reis door 1$ als boete te betalen voor iedere dag dat we te lang in Peru zijn geweest. Uiteindelijk zal dat iets van 18$ zijn en is dit veel goedkoper dan de bustickets voor Ecuador (duim voor me dat dat geen problemen oplevert in Lima). Daarnaast hebben op deze manier een paar reisdagen kunnen skippen en konden we langer genieten in Máncora;   feesten, dansen, strandwandelingen,  een keer surfen, een keer zwemmen met zeeschildpadden, veel zonsondergangen en hier hebben we mijn verjaardag gevierd.

Na Máncora hebben we weer een reis van 20 uur gemaakt, nu naar Moyobamba. Hier hebben we weer 4 weken stage. Thirza en ik werden heel warm (letterlijk en figuurlijk) ontvangen in het gezin van Eliderio en Farsi en hun kinderen Jhon en Karina van 16 en 18 jaar. We wonen dicht bij de jungle!

Op Annie Sóper lopen we stage. Bizar hoe traag hier alles gaat. De leerlingen worden nul uitgedaagd en er wordt heel veel gewacht, gezeten en gewacht.
De mensen hier zijn heel aardig, leuk om met ze te praten en dat is meteen alles wat ik hier doe; zitten en praten.  In de middagen zijn we vrij en hebben we soms leuke uitstapjes met het gezin.

Het eerste weekend  waren er hier een paar docenten vanuit Nederland op bezoek. Ze hebben workshops gegeven in Lima en Moyobamba. Jan, een docent die we kennen van de Pabo, heeft 7 jaar in Peru gewoond en hij heeft ons meegenomen naar een klein dorpje in de jungle, Nuevo Moyobamba (nieuw Moyobamba). Nieuw is anders, maar wel mooi!  Daar hebben we een nachtje geslapen, zie foto’s!

Vorige week zijn we naar Iquitos geweest, een stad in de jungle wat alleen bereikbaar is met het vliegtuig of per boot. Hier hebben we een tour gedaan en een paar nachten in de Jungle geslapen. Dit was prachtig! Verslag komt nog, maar daar ga ik even heel goed voor zitten.

Een berichtje in telegramstijl, - Hasta mas tarde!

1. Jan Thies en ina:
    28 oktober 2016
    haaa matthea, mooi daar of niet? zelfs met boktorren haha ziet er relaxed uit? veel plezier verder en hard werken